Afval scheiden binnen een bedrijf vereist een gestructureerde aanpak om ervoor te zorgen dat afval op een efficiënte, milieuvriendelijke en kosten bewuste manier te verwerken. In dit artikel gaan wij in op welke wijze binnen uw organisatie, de vrijgekomen afvalstromen op de juiste wijze te inventariseren om te voldoen aan de laatste richtlijnen inzake het scheiden van afval. De volgende punten worden behandeld:
De eerste stap is om te identificeren welke soorten afval je bedrijf produceert. Dit kan onder andere bestaan uit:
Ontwikkel een systeem waarmee werknemers afval gemakkelijk kunnen scheiden. Dit kan bestaan uit:
Zorg ervoor dat alle medewerkers op de hoogte zijn van het afvalscheidingsbeleid. Dit kan door:
Werk samen met lokale afvalinzamelingsbedrijven om ervoor te zorgen dat het gescheiden afval op de juiste manier van inzamelen en verwerken. Informeer naar de specifieke eisen van de inzamelaars, zoals:
Regelmatige monitoring en evaluatie van het afvalscheidingssysteem helpen om verbeteringen door te voeren en naleving te waarborgen. Dit kan door:
Naast afvalscheiding kunnen bedrijven ook andere maatregelen nemen om duurzaamheid te bevorderen, zoals:
Door deze stappen te volgen, kan je bedrijf bijdragen aan een beter milieu en voldoen aan de wettelijke verplichtingen met betrekking tot afvalbeheer.
INKOPER MKB geeft advies in het afval scheiden en zorgt voor collectieve scherpe condities op de afvoer van alle afvalstromen. De inzameling van het bedrijfsafval, papier, klein gevaarlijk afval en alle andere afvalstromen kunnen wij verzorgen. Wij faciliteren de verwerking van opdrachten en houden deze in de gaten. INKOPER MKB zorgt voor 15 tot 50% lagere facturen dan die u nu ontvangt van uw afvalinzamelaar. Wij staan voor een maatschappelijk verantwoorde afvalinzameling en verwerking. U kunt fors besparen door effectief afvalmanagement toe te passen. Niet alleen door de juiste partijen in te schakelen, maar vooral door de juiste afspraken met hen te maken.
Een kostenbewuste aanpak van de projecten is een noodzaak in de huidige economie. Binnen Kramer Staaltechniek B.V. beschikken wij over de mogelijkheden om de productiekosten zo laag mogelijk te houden door het aanwezige machinepark. Naast het machinepark is het ook belangrijk dat de leveranciers waar wij mee werken kostenbewust zijn. Op het gebied van facilitaire zaken zijn wij daarom de samenwerking aangegaan met INKOPER MKB.
De werkwijze van INKOPER MKB past bij onze kostenbewuste aanpak. Zij beheren onze facilitaire contracten. Zij selecteren op basis van goede leveranciers, scherpe tarieven en voorwaarden. Omdat zij alles regelen hebben wij één aanspreekpunt voor het onderhoud aan de blusmiddelen, compressoren, overheaddeuren, maar ook de inzameling van het afval en levering van elektriciteit en gas.
Naast deze facilitaire producten gaan we ook gebruik maken van de voorwaarden voor de levering van industriële gassen. Als een van de weinige leveranciers heeft INKOPER MKB een bruikleen constructie voor de cilinders. Een tarief per cilinder zonder extra bijkomende kosten en doorlopende huurbedragen. Wij kunnen nu per lasnaad aangeven wat de kosten zijn. Hierdoor kunnen wij exact aangeven wat de kosten per project zijn. Een samenwerking met INKOPER MKB is dus voor ons een echte kostenbewuste keuze. Zowel op het gebied van scherpe tarieven alsmede de tijd die wij besparen omdat zij zaken voor ons uitzoeken.
Raymond Hoek, Kramer Staaltechniek B.V.