Uw besparing, onze zorg!

Lithiumbatterijen inzamelen en opslaan uit EV-voertuigen

Met de opkomst van de hybride en elektrische auto (EV) komt ook de afvoer en verwerking van de lithiumbatterijen voor reuse en recycling steeds meer naar voren. Aan het opslaan, afvoeren en verwerken van deze batterij- en accupakketten zijn strenge eisen verbonden. Een duidelijk beeld van de omstandigheden die gecreëerd dienen te worden om de batterijen af te voeren en op te slaan vind je hieronder.

Inzameling & transport volgens ADR-regels

De inzameling en het transport van de lithiumbatterij- en accupakketten vindt altijd plaats onder ADR-voorwaarden.

  • UN-gekeurde verpakkingen

UN-gekeurde verpakkingen zijn speciaal ontworpen en getest om veilig transport van gevaarlijke goederen te garanderen, en ze voldoen aan strenge internationale normen. Deze verpakkingen zijn te herkennen aan een UN-keurmerk, dat een code bevat die informatie geeft over het type verpakking, het materiaal en de testresultaten.

  • Verpakkingsgroepen

Er zijn drie verpakkingsgroepen: X staat voor de verpakkingsgroepen I , II en III. Y staat voor de verpakkingsgroepen II en III. Z alleen voor de verpakkingsgroep III

Waarbij de verpakkingsgroepen respectievelijk staan voor: Verpakkingsgroep I : zeer gevaarlijke stoffen. Verpakkingsgroep II : middelmatig gevaarlijke stoffen. Verpakkingsgroep III : in mindere mate gevaarlijke stoffen.

Een verpakking geschikt voor verpakkingsgroep I moet sterker zijn en heeft zwaardere keuringseisen dan een verpakking voor stoffen van verpakkingsgroep II, enzovoorts.

Verpakkingsinstructie afhankelijk van batterijstaat

Afhankelijk van de batterijstaat, worden er eisen gesteld aan de juiste manier van verpakken. De Lithiumbatterijen worden in 3 categorieën onderverdeeld t.b.v. de inzameling en opslag.

  1. End-of-life (EOL)                                             (verpakkingsinstructie P909)
  2. Defect/beschadigd                                         (verpakkingsinstructie P908)
  3. Kritisch/lithium meta-batterijen               (verpakkingsinstructie P911)

P909 – End-of-life, niet-defecte batterijen

  • Deze batterijen mogen eenvoudiger worden verpakt dan defecte types. Ze moeten in een UN-gekeurde buitenverpakking met Y-keur worden geplaatst, goed worden vastgezet, en opgevuld met niet-geleidend materiaal.
  • Brandwering en overdrukventielen zijn hierbij niet vereist.

P908 – Defecte of beschadigde, maar stabiele batterijen

  • Strengere verpakkingsvoorschriften: elke batterij moet individueel worden omhuld met niet-brandbaar, isolerend en schokabsorberend materiaal.
  • De verpakking moet lekdicht zijn en voorzien van een overdrukventiel (bij hermetisch gesloten varianten).
  • Alleen UN-gekeurde verpakkingen (groep II) zijn toegestaan. De afzender bepaalt of deze instructie van toepassing is, wat lastig kan zijn zonder technische kennis.

P911 – Instabiele, onbetrouwbare batterijen

  • Voor ernstig beschadigde batterijen met risico op brand of lekkage. Vereist een vuurbestendige verpakking met gasmanagementsysteem (giftige stoffen filteren, druk reguleren).
  • De batterij moet bij brand in de verpakking blijven.
  • Alleen X-gekeurde buitenverpakkingen (groep I) zijn toegestaan. Ook hier moet de afzender de stabiliteit inschatten.

Chauffeurs van onze partner A&M Batteries zijn allemaal ADR‑gecertificeerd, daarnaast zijn de voertuigen volledig ingericht voor veilig vervoer van gevaarlijke stoffen. Tijdens de transporten houden de chauffeurs ook rekening met de geldende eisen die gesteld worden aan het transport met gevaarlijke stoffen.

Veilig (tijdelijk) opslaan van lithiumbatterijen

De locatie voor het opslaan van nieuwe, gebruikte of afgedankte lithiumbatterijen (accu’s) voor EV-voertuigen dient ook aan wet- en regelgeving te voldoen. Deze faciliteiten dienen te voldoen aan wet- en regelgeving en moeten PGS 37‑2‑proof; containers en opslag zijn uitgerust met noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen.

Recycling & verwijdering in Europa

Binnen Europa zijn er een aantal erkende recyclers. Deze werken volledig volgens EU Battery Regulation 2023/1542. De Recycling-efficiency garandeert minimaal 65 % terugwinning bij lithium‑ion batterijen. De afzender kan jaarlijks een overzicht opvragen wat betreft het bewijs van de afgevoerde batterijen.

Reuse en Refurbishment

Naast de recycling wordt reuse en refurbishment onderzocht om de levenscyclus van batterijen te verlengen.

Waarom kiezen voor de afvoer van de batterijen via INKOPER MKB en A&M Batteries?

  • Totaaloplossing: inzameling, opslag, transport, advisering (PGS 37‑2) en recycling.
  • Compliance gegarandeerd: ADR, UN verpakkingen, PGS 37‑2 en EU-regels.
  • Transparantie voor klanten: jaarlijks rapport met recycling-efficiency, CO₂‑impact en herwonnen grondstoffen.
  • Focus op hergebruik: reuse- en refurbishmentopties voor tweede levensduur.
  • Veiligheid en milieubewustzijn: optimaal ingericht, gecertificeerd, milieuvriendelijke processen.

Feiten & Regelgeving: Stand van Zaken in Nederland

  • In 2024 werd 362 ton aan EV-accu’s ingezameld, een stijging van 50% t.o.v. 2023
  • 85% werd effectief gerecycled
  • Doel 2030: evenveel grondstoffen uit recycling als uit mijnbouw
  • ILT hanteert EPR (producentenverantwoordelijkheid) — melding verplicht vóór 1 augustus elk jaar

Veel gestelde vragen (FAQ)

  • Hoe moet ik batterijen klaarmaken voor inzameling? Accu’s dienen spanningloos verpakt te worden in ADR-UN‑verpakkingen, volgens instructie P909/P908/P911 op basis van de status.
  • Wat betekent recycling-efficiency van ≥ 65 %? Minstens 65 % van het gewicht van lithium‑ion batterijen wordt teruggewonnen, inclusief metalen zoals lithium, kobalt en nikkel. Dit voldoet aan EU-eisen 2023/1542.
  • Kan A&M Batteries helpen met PGS 37‑2 implementatie? Ja, A&M biedt advies over opslag volgens PGS 37‑2, inclusief containerlevering en risicobeoordeling.
  • Waar kan reuse worden toegepast? A&M Batteries onderzoekt reuse van modules/accu’s voor energieopslag, duurzame projecten of refurbishment vóór recyclage.

Laat Uw EV-batterijen Veilig en Correct Verwerken

INKOPER MKB kan in samenwerking met A&M Batteries een complete, veilige én duurzame oplossing voor de opslag en tijdelijke opvang van EV lithiumbatterijen verzorgen. Daarnaast het transport onder ADR richtlijnen met de juiste verpakkingen. Ook de recycling in Europa met bewezen efficiency in volledige compliance met EU- en nationale regelgeving.

Neem contact op voor maatadvies, containerlevering of recyclingcontracten — en laat uw inzameling van lithiumbatterijen correct, veilig en wettelijk conform verlopen.

Voor zuurstof hadden wij een bulktank staan. INKOPER MKB kwam met het advies om met zuurstofpakketten te gaan werken. Hierdoor vielen de hoge huur en vulkosten van de bulktank weg. We betalen nu alleen voor de cilinders. Heel transparant en het scheelt ons ruim € 1200,- per jaar.

W. Steenbergen, G.s. Meppel B.V.

Wilt u weten of u kunt besparen? Vraag de gratis besparingsscan aan!