Uw besparing, onze zorg!

Energiemarkt een toelichting

De energiemarkt is op dit moment een zeer volatiele markt. Dagelijks komen er nieuwsberichten langs over de stijgende tarieven. Graag houden wij u op de hoogte wat de markt doet en welke invloed dat heeft op uw tarieven. In dit bericht wordt de aanpassing van het BTW tarief besproken, uw huidige tarieven, de inkoop van energie per 2023 en de telefonische acquisitie.

Aanpassing BTW tarief:

Per 1 januari 2022 is de eerste maatregel t.b.v. van de tegemoetkoming in de energiekosten vanuit de overheid doorgevoerd. De heffingskorting is van € 461,62 excl. BTW gestegen naar € 681,63 excl. BTW per jaar. Dit is mooi voor de consument, maar blijft een druppel op een gloeiende plaat voor zakelijke en grootverbruikers.

Vanaf 1 juli 2022 volgt de tweede maatregel die de overheid inzet. Het huidige BTW tarief op energie wordt van 21% naar 9% verlaagd. Deze verlaging geldt in eerste instantie voor een half jaar. De wijziging van het BTW tarief wordt vanzelf gewijzigd bij klanten waar het voorschotbedrag het afgelopen halfjaar automatisch naar boven of beneden is aangepast. Is dit jaar uw voorschotbedrag “handmatig” aangepast of niet gewijzigd per 1 januari 2022, dan zal het huidige voorschotbedrag gehandhaafd blijven. Heeft u twijfels of uw voorschotbedrag passend is? Neem dan contact op met INKOPER MKB. We zoeken het graag voor u uit.

Uw Tarieven:

INKOPER MKB werkt voor 95% van de energiecontracten met vaste looptijden. Dit houdt in dat uw tarieven voor een periode van in ieder geval één jaar worden vastgezet. Daardoor worden er geen tussentijdse verhogingen doorgevoerd.

In het nieuws wordt nu veel gesproken over het verhogen van de tarieven per 1-7-2022. Dit gaat over de contracten die al variabele tarieven hebben of na afloop van de huidige overeenkomst, automatisch naar variabele tarieven overgaan. Verhogingen van deze variabele tarieven van 25 tot 30% zijn niet uitgesloten. Dit geldt niet voor INKOPER MKB contracten met een vaste looptijd. In dat geval veranderd er op dit moment niets in uw levertarieven.

Energiemarkt 2023:

Wat gaan de energietarieven in 2023 doen? Er zijn tal van variabelen, waardoor er voor 2023 nog geen tarieven zijn vastgeklikt. De huidige gasmarkt is met afsluiting van het Russische gas onzeker. Kunnen de wintervoorraden aangevuld worden de komende maanden? Gaan de kolencentrales weer draaien om energie op te wekken. Wat heeft dit voor gevolgen voor de uitstoot, om te kunnen voldoen aan de uitstootnormen. Komt er een staakt het vuren in Oekraïne? Op dit moment monitoren wij de markt dagelijks en constateren wij nog wel zeer grote schommelingen in de dagtarieven.

Er lijkt wel meer duidelijkheid te komen inzake beschikbaarheid van gas. Hierdoor verkleint een aantal onzekerheden, waardoor de risico opslagen op tarieven ook weer lager worden. Dit en de opgedane ervaringen in de afgelopen jaren sluit een daling van de energietarieven in de komende maanden niet uit. Dit houdt in dat wij de komende maanden de energiemarkt goed blijven volgen en de eerste percentages voor het jaarvolume in 2023 gaan vast klikken. Hierdoor voorkomen wij dat bij het aflopen van de huidige overeenkomst u terecht komt in de dure variabele tarieven.

Telefonische Acquisitie:

We merken door de onstuimige energiemarkt ook weer een opleving van de telefonische acquisitie. INKOPER MKB en/of MAIN Energie zullen u niet zomaar benaderen voor het verlengen van een overeenkomst. U heeft namelijk op dit moment een goed contract met vaste tarieven. Iedere wijziging zal op dit moment leiden tot hogere tarieven.

Met welke opmerkingen wordt er contact opgenomen? Er zal in eerste instantie aangegeven worden dat de energietarieven gaan stijgen of dat het energiecontract afloopt. De looptijd van een energiecontract kan alleen worden ingezien door uw huidige energieleverancier. Indien u aangeeft dat uw overeenkomst via MAIN Energie of INKOPER MKB loopt, zal de bellende partij aangeven dat zij ook daarvoor bellen. Vraagt u naar de tarieven dan worden deze alleen per mail of bindende offerte verstuurd. Deze zogenaamde aanbiedingen hebben in de meeste gevallen een lange looptijd. Dit zijn een aantal zaken die vanuit callcenters naar voren worden gebracht.

Heeft u een offerte ontvangen? Zorg dat deze offerte dan dezelfde dag nog wordt behandeld, door te reageren of u wel of geen gebruik wenst te maken van aanbod. Indien u te lang wacht met reageren gaat in de meeste gevallen de aanbieding in. Hier valt op dat moment niets meer in terug te draaien. Door het voortijdig opzeggen van de lopende overeenkomst zullen er extra kosten gemaakt worden, die niet te verhalen zijn.

Het beste advies is om nooit telefonisch ergens akkoord op te geven, ook niet op het uitbrengen van een offerte. Heeft u twijfels over iemand die belt met een aanbieding of zijn er andere vragen over de energiemarkt? Neem dan contact op via 0299-820 970 of via info@inkopermkb.nl.

Doordat wij een Vakgarage zijn, komen wij ook in aanraking met de inkooppartners van hen. Daardoor zijn wij bekend geraakt met INKOPER MKB, de facilitaire inkooppartner voor Vakgarage.
Sinds 2021 hebben wij onze contracten voor afvalinzameling, energie, telefonie en onderhoud aan de overheaddeuren en blusmiddelen onderbracht bij INKOPER MKB. En zijn zeer tevreden over hun dienstverlening en bereikbaarheid.

De opstart verliep niet soepel. In de afgelopen 30 jaar hadden wij een mooie verzameling aan contracten opgebouwd. Bij het overzetten van de contracten kwamen alle loze overeenkomsten ook aan het licht. Samen met INKOPER MKB hebben we alle abonnementen tegen het licht gehouden. Hierdoor hebben wij ook een groot aantal abonnementen kunnen beëindigen.
Doordat INKOPER MKB het aanspreekpunt is voor al onze vragen, weten zij wat er speelt bij ons bedrijf. Zo heeft INKOPER MKB er voor gezorgd dat de inzameling van het bedrijfsafval nu goed wordt uitgevoerd. Bij de opstart liep dit niet soepel, maar nu zijn wij dik tevreden. INKOPER MKB bemiddeld in dit soort situaties en zorgt dat het wordt opgelost. Het kost ons geen tijd. Wij kunnen gewoon doorgaan met onze werkzaamheden in de garage zelf.

Voor de telefonie hebben wij ook gebruik gemaakt van de kennis van INKOPER MKB en hun partner 0031 ICT. Zij hebben er voor gezorgd dat wij goed internet hebben en daarnaast de juiste telefonie oplossing, zodat wij altijd bereikbaar zijn voor onze klanten. Ook de telecompartner denkt met ons mee, hoe zaken ingeregeld kunnen worden.
Het is lekker dat er ook nog bedrijven zijn die met ons meedenken. Dus niet gaan voor de eenmalige actie en daarna niets meer van zich laten horen. Hiervoor hebben wij nu INKOPER MKB.

Bryan Eerden, Automobielbedrijf Hieltjes

Wilt u weten of u kunt besparen? Vraag de gratis besparingsscan aan!