Uw besparing, onze zorg!

Vast aan nieuw telefonie abonnement door ‘ja’ van medewerker

Kleine zelfstandige ondernemers zijn steeds vaker slachtoffer van ‘lijnkaping’ of ‘slamming’. Daarbij worden ondernemers ongewild geconfronteerd met een nieuw telefoonabonnement, waar ze vervolgens aan vast zitten. Autoriteit Consument en Markt spreekt van ’telecomcowboys’ die nauwelijks zijn aan te pakken. 

Ondernemers zijn kwetsbaar, omdat ze niet dezelfde bescherming hebben als consumenten. Sinds 2014 is een telecomcontract pas rechtsgeldig als de consument zijn handtekening heeft gezet. Bij ondernemers, waaronder de ruim miljoen zzp’ers, volstaat mondelinge toestemming.

De werkwijze van de telecomcowboys verschilt. Het gebeurt  dat ondernemers telefonisch worden benaderd en bijvoorbeeld akkoord gaan met het toesturen van informatie. Van dit gesprek wordt door de aanbieder een opname gemaakt. Daarna blijkt dat de vaste telefoonlijn van de opgebelde ondernemer zonder verdere toestemming is overgezet naar een andere telefoonmaatschappij. Soms wordt er niet eens gebeld. Zo heeft de NOS een slachtoffer gesproken dat zich geen gesprek kon herinneren, en ook de stem op de opname niet herkende.

“Je abonnement is dan gekaapt, overgenomen door een andere aanbieder”, stelt een woordvoerder van ACM. De toezichthouder begint binnenkort met een campagne om MKB’ers te waarschuwen. ACM ziet de laatste maanden een flinke toename van het aantal klachten over lijnkaping. Het gaat om  tientallen meldingen per maand. “Het ingewikkelde is dat we eigenlijk niet zo heel veel kunnen doen, behalve de ondernemers uitleggen waar ze op moeten letten als ze worden benaderd voor een nieuw telecomcontract.”

ACM vindt dat de wet moet worden aangepast, zodat ook ondernemers eerst een handtekening moeten zetten voordat ze aan een nieuw contract vastzitten. Zeker nu het aantal eenmansbedrijven in Nederland zo toeneemt. “Dat zijn ook consumenten, maar voor de wet, uit juridisch oogpunt zijn het ondernemers.”

We zien dat de telecomcowboys voorheen vooral hun pijlen richtten op consumenten.

Woordvoerder ACM

Ook KPN noemt lijnkaping of slamming een groot probleem. De telecommaatschappij krijgt maandelijks zeker 100 klachten van zakelijke klanten die ongewild bij een concurrent terecht zijn gekomen. “Helaas is in Nederland een aantal partijen actief dat zich hieraan schuldig maakt. Als klanten hiermee te maken krijgen, kunnen ze daar bijzonder veel hinder van ondervinden”, zegt een woordvoerder.

KPN onderschrijft dat de wet moet worden aangepast om zakelijke klanten beter te beschermen. “Dat zou het probleem van slamming aanzienlijk kleiner kunnen maken.” Bovendien kunnen zakelijke klanten dan, net als gewone consumenten, terecht bij een geschillencommissie.

Minister Kamp van Economische Zaken voelt niets voor een aanscherping van de wet en is in gesprek met de telecomsector om die te bewegen tot meer zelfregulering. De minister heeft eind vorig jaar de wet al wel aangepast als het gaat om telefooncontracten voor onbepaalde tijd. Ondernemers kunnen zo’n contract binnen een maand opzeggen.

“Maar dat is niet genoeg”, zegt ACM. “Het gaat bij lijnkaping meestal om contracten voor bepaalde tijd en de maand is ook te kort. Vaak kom je er pas later achter als je de eerste facturen krijgt.”

http://nos.nl/artikel/2160428-acm-waarschuwt-kleine-ondernemers-voor-lijnkaping.html

Sinds 2010 ben ik al klant bij INKOPER MKB. Carprof werkt ook samen met INKOPER MKB, dus dan weten wij dat het ook een goede stabilie organisatie is. INKOPER MKB regelt onze zaken in de producten waar ik zelf geen tijd aan wil besteden. INKOPER MKB beheert onder andere onze energiecontracten. Door het activieve beheer van deze contracten besparen wij 8% op mijn energiekosten. Ik ben erg blij met het behaalde resultaat en dat zij alles regelen. Ik krijg alleen de informatie die voor mij van belang is, zodat ik altijd op de hoogte ben wat er gaat gebeuren.

Autobedrijf Jan Snel B.V

Janette Snel, Autobedrijf Jan Snel B.V.

Wilt u weten of u kunt besparen? Vraag de gratis besparingsscan aan!